Σχεδίαση Ιστοσελίδας: Αρης ΤσιατούχαςΔιάβασε τοΤα μέλλοντα είναι κατά το μεγαλύτερο μέρος όμοια με όσα έχουν γίνει.ΑριστοτέληςΗ ανάγκη κάνει τους ανθρώπους επινοη-τικούς.ΑίσωποςΣοφός είναι όποιος ξέρει τα χρήσιμα και όχι τα πολλά.ΑισχύλοςΟδηγίες Αντισεισμικής Προστασίας στο ΣχολείοΕνέργειες σε πιθανό σεισμόO σεισμός μπορεί να προκληθεί οποιαδήποτε χρονική στιγμή, την ώρα που οι μαθητές βρίσκονται στην αίθουσα και κάνουν μάθημα ή την ώρα του διαλείμματος. Σεισμός την ώρα του μαθήματοςΑ) Κατά τη διάρκεια της σεισμικής δόνησηςOι μαθητές μπαίνουν κάτω από τα θρανία και ο εκπαιδευτικός κάτω από την έδρα για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η δόνηση. Oι μαθητές περιμένουν ψύχραιμα, χωρίς πανικό, τις οδηγίες του εκπαιδευτικού. Δεν εγκαταλείπουν το κτίριο Δεν βγαίνουν στα μπαλκόνια Δεν πλησιάζουν κοντά σε παράθυρα ή τζαμαρίες Δεν προσπαθούν να διαφύγουν από τα παράθυρα Δεν χρησιμοποιούν ανελκυστήρα Δεν μπαίνουν στο κτίριο όσοι βρίσκονται στο προαύλιο, ενώ ταυτόχρονα απομακρύνονται από τους εξωτερικούς τοίχους του σχολείου Β) Μετά το τέλος της σεισμικής δόνησηςi) Εκκένωση των αιθουσών διδασκαλίαςΜε μέριμνα του εκπαιδευτικού προσωπικού ανοίγουν όλες οι πόρτες εξόδου του σχολείου και διακόπτονται οι παροχές του νερού και του ηλεκτρικού ρεύματος. O εκπαιδευτικός φροντίζει για την εκκένωση της αίθουσάς τους Ελέγχει την κατάσταση του κτιρίου κατά μήκος της διαδρομής διαφυγής και επισημαίνει τα επικίνδυνα σημεία Καθοδηγεί τους μαθητές στην έξοδό τους, ανά πτέρυγα θρανίων διαδοχικά Συντονίζει την με τάξη αποχώρηση των μαθητών ώστε να αποφευχθεί ο συνωστισμός και οι πιθανοί τραυματισμοί και τους κατευθύνει προς το Χώρο Συγκέντρωσης Η εκκένωση του ισογείου γίνεται άμεσα και η εκκένωση των αιθουσών του ορόφου γίνεται διαδοχικά, η μία μετά την άλλη, με πρώτη αυτήν που βρίσκεται πιο κοντά στη σκάλα ii) Χώρος Συγκέντρωσης Χώρος Συγκέντρωσης ορίζεται το προαύλιο του σχολείου. Oι εκπαιδευτικοί: Συγκεντρώνουν τους μαθητές τους ανά τάξη και παίρνουν παρουσίες. Αναζητούν τυχόν τραυματίες. Αναλαμβάνουν το σβήσιμο μικροπυρκαγιών Oι μαθητές: Δεν μπαίνουν πάλι στο κτίριο Παραμένουν σε απόσταση τουλάχιστον πέντε μέτρων από τις όψεις του σχολικού κτιρίου και από τις περιφράξεις. Δεν καταναλώνουν το νερό της βρύσης Αποφεύγουν οποιαδήποτε επαφή με πεσμένα ηλεκτροφόρα καλώδια και μεταλλικά κιγκλιδώματα Όλοι παραμένουν στο προαύλιο μέχρι να υπάρξει πληροφόρηση. Εάν υπάρχουν παγιδευμένοι μαθητές ή εκπαιδευτικοί καθώς και πυρκαγιές ειδοποιούνται οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Σε περίπτωση που το προαύλιο του σχολείου είναι επικίνδυνο για παραμονή των μαθητών σε αυτό, επιβάλλεται η μετάβασή τους σε γειτονικό υπαίθριο χώρου που έχει επιλεγεί προσεισμικά ως τόπος συγκέντρωσης. Σεισμός κατά τη διάρκεια του διαλείμματοςΑ) Κατά τη διάρκεια της σεισμικής δόνησηςΌσοι βρίσκονται μέσα στο κτίριο του σχολείου, σε αίθουσες ή κοινόχρηστους χώρους, δεν βγαίνουν έξω και προσπαθούν να απομακρυνθούν από τα επικίνδυνα σημεία, να προστατευθούν από πιθανές ανατροπές επίπλων ή αντικειμένων. Όσοι βρίσκονται στο προαύλιο, παραμένουν εκεί αποφεύγοντας τις επικινδυνότητες που υπάρχουν στον αύλειο χώρο. Β) Μετά το τέλος της σεισμικής δόνησης Ακολουθούνται εκ μέρους εκπαιδευτικών και μαθητών, οι ενέργειες που έχουν αναφερθεί παραπάνω και αφορούν την εκκένωση των αιθουσών και την παραμονή στον αύλειο χώρο. Άσκηση ΕτοιμότηταςΜέσα στα πλαίσια εξάσκησης του εκπαιδευτικού προσωπικού και των μαθητών για εμπέδωση της αντισεισμικής συμπεριφοράς κρίνεται απαραίτητος ο προγραμματισμός ασκήσεων ετοιμότητας και εκκένωσης σχολικών κτιρίων σε τακτά χρονικά διαστήματα και σε διαφορετικές συνθήκες κάθε φορά. Διαδοχικά στάδια άσκησης: Oρίζεται η ημερομηνία διεξαγωγής της άσκησης Γνωστοποιούνται στους μαθητές οι συνθηματικοί χαρακτηριστικοί ήχοι έναρξης, διάρκειας και λήξης της σεισμικής δόνησης Ηχεί το προκαθορισμένο σήμα έναρξης της σεισμικής δόνησης O εκπαιδευτικός λέει: "Σεισμός! Όλοι κάτω από τα θρανία" O εκπαιδευτικός προφυλάσσεται κάτω από την έδρα και οι μαθητές κάτω από τα θρανία κρατώντας σταθερά το ένα πόδι των επίπλων. Κανένας δεν μετακινείται μέχρι να ακουστεί το σήμα λήξης του σεισμού. Ηχεί το προκαθορισμένο σήμα λήξης της σεισμικής δόνησης. O εκπαιδευτικός πηγαίνει και ανοίγει με προσοχή την πόρτα της αίθουσας. Ελέγχει το διάδρομο και την εκκένωση των προηγούμενων από τη δική του αιθουσών. Δίνει εντολή στα παιδιά την πρώτης πτέρυγας να σηκωθούν το ένα μετά το άλλο. Μόλις ολοκληρωθεί η εκκένωση της προηγούμενης αίθουσας, δίνει το σύνθημα για την εκκένωση της δικής του, που αρχίζει από την πρώτη πτέρυγα. Η μετακίνηση από την αίθουσα προς το διάδρομο γίνεται με ψυχραιμία και ταχύτητα, με το ένα παιδί πίσω από το άλλο. Το πλάτος των διαδρόμων συνήθως επιτρέπει την εκκένωση σε δυάδες. Το πιο σημαντικό όμως είναι, να τηρείται ενιαίος ρυθμός, σχετικά γρήγορου βαδίσματος, από όλους τους μαθητές ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα συνωστισμού που μπορεί να οδηγήσουν σε τραυματισμούς. O εκπαιδευτικός της πιο κοντινής προς τη σκάλα αίθουσας, μετά την εκκένωση της αίθουσάς του, παραμένει στο διάδρομο και ελέγχει την ομαλή πορεία και των υπόλοιπων μαθητών προς την έξοδο. Oι μαθητές συγκεντρώνονται στο Χώρο Καταφυγής - Συγκέντρωσης τηρώντας τις αποστάσεις ασφαλείας από τις όψεις των κτιρίων και τους μανδρότοιχους.Πηγές:OΡΓΑΝΙΣΜOΣ ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚOΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜOΥ ΚΑΙ ΠΡOΣΤΑΣΙΑΣ O.Α.Σ.Π.