Σχεδίαση Ιστοσελίδας:  Αρης  Τσιατούχας Διάβασε το  Θα πετύχεις σωστά κάτι μόνο όταν το έχεις ερευνήσει καλά.  Πλάτων Τα πάντα γίνονται αδύνατα όταν νομίζουμε πως δεν μπορούμε να τα πράξουμε.   Αριστοτέλης Όταν πρόκειται να αποφασίσεις για κάτι μην βιάζεσαι. Σκέψου ήρεμα και με λογική, όταν όμως αποφασίσεις τότε γρήγορα προχώρα στην εκτέλεση της αποφάσεώς σου .    Ισοκράτης Η σχολική βία στην Ευρώπη: Βία εναντίον καθηγητών και βία από δασκάλους σε βάρος των μαθητών http://univibes.gr Είναι αδύνατον να υπερεκτιμήσει κανείς τη σπουδαιότητα της εκπαίδευσης. Γνωρίζουμε ότι η εκπαίδευση είναι σημαντική για τη ζωή και την ευημερία των παιδιών και βέβαια είναι εξίσου σημαντική για τη μετέπειτα ζωή τους ως ενήλικες. Η εκπαίδευση είναι η πλατφόρμα στην οποία βασίζεται η επιτυχία, η καταξίωση, η οικονομική σταθερότητα, η επαγγελματική πρόοδος και η προσωπική μας εξέλιξη.   Αντιλαμβάνεται κανείς λοιπόν πόσο θλιβερό είναι οι λέξεις «βία» και «σχολείο» να βρίσκονται στην ίδια φράση. Επίσης, είναι εξαιρετικά ανησυχητικό να μαθαίνει κανείς ότι υπάρχουν σχολεία σε αρκετά κράτη μέλη της Ευρωπαϊκή Ένωσης που υποχρεούνται να αποβάλλουν κάποιους μαθητές επειδή τα παιδιά αυτά έχουν ασκήσει βία μέσα στην αίθουσα ή στο προαύλιο του σχολείου.   Ο εκφοβισμός έχει τεράστιες επιπτώσεις στα παιδιά. Εκτός από τους κινδύνους που συνεπάγεται η σωματική βία, η παρενόχληση, τα λεκτικά πειράγματα, οι βρισιές και οι απειλές είναι δυνατό να αποθαρρύνουν τα θύματα από το να πάνε στο σχολείο, με αποτέλεσμα, συχνά, τα παιδιά αυτά να φεύγουν το πρωί από το σπίτι τους για το σχολείο αλλά τελικά να περνούν όλη την ημέρα στους δρόμους, σε εμπορικά κέντρα, στο σινεμά ή σε καταστήματα ηλεκτρονικών παιχνιδιών, φοβούμενα να πουν στους γονείς τους για ποιον λόγο δεν πηγαίνουν στο σχολείο. Ο σωματικός και ψυχολογικός εκφοβισμός μπορεί να προκαλέσει φόβο και κατάθλιψη, που μπορεί να οδηγήσει ένα παιδί στον αυτοτραυματισμό ή ακόμη και στην αυτοκτονία.   Στην Ευρώπη, ένα ποσοστό παιδιών μεταξύ 15% (αγόρια και κορίτσια ηλικίας 11, 13 και 15 ετών στη Σουηδία) και 64% (αγόρια)/65% (κορίτσια στη Λιθουανία) ανέφεραν ότι είχαν πέσει θύματα εκφοβισμού μέσα στους δύο μήνες πριν από την έρευνα του 2001/2. Οι μελέτες του Πανεπιστημίου του Bordeaux δείχνουν ότι, από τους 35.000 μαθητές που συμμετείχαν στην έρευνα στη Γαλλία, το 10% είχε πέσει θύμα εκφοβισμού. Σύμφωνα με έρευνες, στη Σλοβενία το 45% των μαθητών έχει πέσει θύμα εκφοβισμού. Πιο συχνά, θύματα πέφτουν τα κορίτσια, ενώ τα αγόρια είναι θύτες στο 85% των περιστατικών εκφοβισμού που έχουν αναφερθεί (αν και υπάρχουν ελάχιστες μελέτες σχετικά με το ρόλο των κοριτσιών ως θύτες). Το 80% των περιστατικών βίας προκαλείται από μαθητές ηλικίας 12 έως 16 Περίπου το 87% των περιστατικών βίας συμβαίνει μεταξύ μαθητών. Οι στατιστικές εκθέσεις των Η.Π.Α. δηλώνουν ότι ο εκφοβισμός είναι η μόνη μορφή βίας στο σχολικό περιβάλλον η οποία αυξάνεται.   Εκτός από τη ενδοσχολική βία μεταξύ συνομηλίκων, υπάρχει και το φαινόμενο της βίας κατά των δασκάλων καθώς και βία από δασκάλους εναντίον των καθηγητών.   Βία κατά των δασκάλων   Σε μια έκθεση του 2005 σχετικά με τη βία στο χώρο εργασίας αναφέρεται ότι οι δάσκαλοι που συμμετείχαν στην έρευνα θεωρούσαν βίαιη και απειλητική την «οχληρή συμπεριφορά» και την έλλειψη εργασίας των μαθητών. Σύμφωνα με τον Stanley Heller, Πρόεδρο της Ομοσπονδίας Δασκάλων του West Haven, «Αυτό που ανησυχεί πραγματικά τους δασκάλους είναι οι προσβολές, οι βωμολοχίες και η αυθάδεια των μαθητών». Στις Η.Π.Α., στο διάστημα μεταξύ 1997 και 2001, οι δάσκαλοι είχαν πέσει θύματα σε περίπου 1,3 εκατομμύρια μη θανατηφόρα αδικήματα στο σχολείο, στα οποία συμπεριλαμβάνονται 17.000 κλοπές και 473.000 πράξεις βίας (βιασμοί ή σεξουαλικές επιθέσεις, ληστείες, βιαιοπραγίες, απλές επιθέσεις). Συνήθως, τα θύματα είναι άνδρες δάσκαλοι ενώ, συχνότερος στόχος των επιθέσεων είναι δάσκαλοι μέσης ή ανώτερης βαθμίδας παρά δάσκαλοι του δημοτικού. Παρά τις στατιστικές αυτές, η έκθεση όσον αφορά τη βία που σχετίζεται με το χώρο εργασίας κατέδειξε ότι οι δάσκαλοι είναι «σχετικά πιο ασφαλείς από τον μέσο εργαζόμενο».   Στην Ευρώπη, έχουν γίνει ελάχιστες έρευνες σχετικά με τη βία σε βάρος δασκάλων. Μια έκθεση του 1997 με θέμα τη βία κατά των δασκάλων στα γαλλικά σχολεία έδειξε ότι η σωματική βία κατά των δασκάλων, κυρίως από μαθητές αρσενικού φύλου, αποτελεί «επίδειξη δύναμης» και είναι μια προσπάθεια για σωματική επιβολή. Το 44% περίπου των θυμάτων ήταν άντρες δάσκαλοι και το 56% γυναίκες. Αντίστροφα, το 58% των θυμάτων λεκτικής βίας ήταν άντρες δάσκαλοι και το 42% γυναίκες.16 Στο σύνολο των δασκάλων, το μεγαλύτερο ποσοστό ήταν μεταξύ 50 και 60 ετών   Βία από δασκάλους σε βάρος των μαθητών   Η βία που ασκούν οι δάσκαλοι σε βάρος των μαθητών μπορεί να είναι σεξουαλική παρενόχληση, σωματική και ψυχολογική κακοποίηση. Τέτοιες περιπτώσεις είναι αρκετά σπάνιες με αποτέλεσμα, όταν αποκαλύπτονται, να προσελκύουν το ενδιαφέρον των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Πολύ πιο συχνές είναι οι περιπτώσεις σωματικής τιμωρίας ή ταπείνωσης. Η σωματική βία απαγορεύεται και στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ, ωστόσο, η προφορική ταπείνωση αποτελεί πραγματικότητα της σχολικής ζωής για αρκετούς μαθητές και αυτά τα κρούσματα είναι δύσκολο να εντοπιστούν.   Στην ευρωπαϊκή περιφερειακή σύσκεψη για την προετοιμασία των στοιχείων που αφορούν την Ευρώπη προκειμένου αυτά να συμπεριληφθούν στη μελέτη του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ σχετικά με τη βία κατά των παιδιών, σημειώθηκε ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους η βία που ασκείται από δασκάλους αναφέρεται σπανίως στη βιβλιογραφία. Οι δάσκαλοι σπανίως εμπλέκονται σε καταστάσεις όπου χρησιμοποιείται η συνηθέστερη μορφή βίας, δηλαδή η σωματική βία. Λόγω της δουλειάς τους ως εκπαιδευτικών, οι δάσκαλοι θεωρούνται μη βίαια άτομα. Ακόμη και στην ιδέα ότι οι δάσκαλοι μπορεί να είναι βίαιοι, υπάρχει μια γενικότερη κατακραυγή. Η βία που χρησιμοποιούν οι δάσκαλοι είναι συνήθως πιο δυσδιάκριτη (αποβολή από την τάξη, υφέρπων ρατσισμός, ηθική παρενόχληση) ή ενίοτε εκλαμβάνεται ως «πειθαρχία» και έτσι σπανίως καταγγέλλεται.   Μια έρευνα του Ευρωβαρόμετρου σχετικά με τις βίαιες συμπεριφορές σε βάρος παιδιών, η οποία διεξάχθηκε το 1999, έδειξε ότι το 75% των Ευρωπαίων πιστεύει πως η ψυχολογική τιμωρία από δασκάλους ή τροφούς αποτελεί μορφή βίας. Το 18% όσων απάντησαν δεν θεωρούσαν βίαιη μια συμπεριφορά τέτοιου είδους. Στην ερώτηση αν ένα παιδί το οποίο υπήρξε θύμα βίας είναι δυνατό να υπέστη αυτήν τη βία από το δάσκαλο ή τον τροφό του, το ποσοστό των θετικών απαντήσεων ξεπέρασε το 60% μόνο σε τέσσερις χώρες: το Λουξεμβούργο, τη Γαλλία, την Ελλάδα και την Ισπανία.